نگهداری مناسب از لباس زیر بسیار مهم و حیاتی است. در مقالات قبلی ویژگی‌های یک لباس زیر مناسب را گفتیم و نکات لازم برای آن که بدانیم چطور لباس زیر مناسب انتخاب کنیم را بررسی کردیم. این نکات برای خرید لباس زیر عمده نیز صدق می‌کنند. اما بعد از تهیه لباس زیر مناسب، باید بدانیم چطور از آنها نگهداری کنیم.

نحوه شست و شو و نگهداری از لباس زیر تفاوت‌ زیادی با لباس‌های دیگر دارد و صد البته که اهمیت بیشتری را هم می‌طلبد. چرا که این لباس‌ها در تماس مستقیم با بدن ما هستند و کوچک‌ترین نکته منفی راجع به آن‌ها می‌تواند به معضلی بزرگ تبدیل شود. در این مقاله نکات عمده مربوط به آموزش نگهداری لباس زیر را مرور می‌کنیم.

 

به تعداد کافی لباس زیر داشته باشید.

اولین نکته در مورد نگهداری از لباس زیر این است که باید به تعداد کافی لباس زیر داشته باشید. لباس زیر را به چشم یک وسیله مصرفی ببینید.

اگر به هر دلیلی یک لباس زیر به شما آسیب می‌رساند، از شرش خلاص شوید. آسیب می‌تواند به هر شکلی باشد. مشکل پوستی، نامناسب بودن سایز، بدفرم نشان دادن و... برای این که کمتر هزینه کنید، بهتر است سراغ خرید لباس زیر عمده بروید و از کیفیت آن نیز غافل نباشید.

 

جنس باکیفیت: نگهداری آسان‌تر

هر چه جنس لباس زیر بهتر باشد، شست و شوی آن راحت‌تر است. عمده لباس های زیر باکیفیت از جنس پنبه هستند که به آسانی شسته و خشک می‌شوند. همین باعث می‌شود نگهداری از آن‌ها آسان‌تر باشد.

 

شست و شوی لباس زیر قبل از استفاده

لباس زیر جدیدی را که خریده‌اید اول بشویید بعد بپوشید. این لباس‌ها معمولا هنگام تولید در معرض آلودگی با مواد شیمیایی قرار می‌گیرند و به خاطر حساس بودنشان و ارتباط مستقیمشان با پوست شما، بهتر است قبل از استفاده از تمیز و پاک بودنشان اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، اگر مشکلی در رنگ دادن هم داشته باشند با این کار زودتر متوجه می‌شوید و از خراب شدن سایر لباس‌هایتان جلوگیری می‌کنید.

 

شست و شوی جداگانه

باید لباس های زیر را جدا از سایر لباسها بشویید. همچنین شست و شو با دست بهتر از شست و شو با ماشین لباسشویی است. البته لباسشویی‌های جدید تنظیمات متفاوتی دارند که مناسب لباس زیر هم هستند.
دمای مناسب و دور ملایم گزینه مناسب برای شست و شوی لباس زیر با ماشین لباسشویی هستند. اما کلا به خاطر وجود باکتری‌های زیاد در ماشین لباسشویی، بهتر است تا حد امکان لباس زیر را با دست بشویید.

 

استفاده از پاک‌کننده مناسب

لباس زیر باید با پاک‌کننده‌های ملایم شسته شوند. چرا که شوینده‌های عادی به خاطر قدرتی که در پاک‌کنندگی دارند، می‌توانند به پوست آسیب بزنند. صابون‌های آنتی باکتریال یا هایپوآلرژنیک و ملایم گزینه مناسبی برای این کار هستند.

همچنین از مقدار کافی پاک کننده استفاده کنید. به طور عمده افراط در استفاده از مواد شوینده آب‌کشی را سخت می‌کند و اگر این مواد در بافت لباس بمانند، باعث حساسیت‌های پوستی می‌شوند. همچنین از مواد سفید کننده نیز استفاده نکنید. چرا که این مواد در عملکرد شوینده اصلی اختلال ایجاد می‌کنند و نهایتا به خاطر سفید کردن پارچه حسی از تمیزی را القا می‌کنند که کاذب است.

 

خشک کردن کامل با آفتاب یا اتو

هرگز اجازه ندهید نم و رطوبت در لباس زیر بماند. چرا که زمینه را برای پوسیدگی آن فراهم می‌کند. پوشیدن لباس زیر حاوی نم امکان بروز قارچ و عفونت را دوچندان میکند. به طور عمده بهتر است لباس‌های زیر را در نور آفتاب خشک کنید. از پهن کردن لباس در فضاهای خیس مثل حمام بر حذر باشید و حتما سراغ فضاهای باز بروید.

حداقل هر از گاهی آن‌ها را در آفتاب پهن کنید. همچنین استفاده از اتوی داغ در فصل‌های بارانی می‌تواند جایگزینی برای ضدعفونی کردن لباس زیر باشد. البته از اتو برای خشک کردن سوتین استفاده نکنید!

 

تعویض روزانه

تعویض روزانه و به موقع لباس زیر، قدمی مهم هم برای نگهداری لباس زیر و هم برای حفظ سلامتی خودتان به شمار می‌رود.
تعویض روزانه از ابتلا به عفونت و سایر مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن، بعد از هر بار رفتن به سرویس بهداشتی از دستمال برای خشک کردن خود استفاده کنید تا رطوبت در لباس زیر نماند.

 

ضدعفونی کردن لباس زیر

به جز آفتاب و اتو که به نوعی با از بین بردن رطوبت باعث ضدعفونی شدن لباس زیر می‌شوند، خوب است گاهی لباس‌های زیر را در آب جوش بگذارید. البته جوشاندن آن‌ها هم امکان‌پذیر است، اما دمای بالا کش لباس را هم فاسد می‌کند. بنابراین با احتیاط کافی سراغ این مورد بروید.  

 

چیدمان مناسب لباس زیر در کمد و کشو

به جز موارد فوق، باید حواستان به فضایی که عمده لباس زیر را در آن می‌گذارید و طرز چیدمان آن هم باشد. مدل درست تا کردن لباس باعث مرتبی کمد و همچنین بیشتر شدن عمر لباس می‌شود. برای نظم دادن به چیدمان لباس های زیرتان می‌توانید سراغ انواع باکس‌های پلاستیکی و کیف‌های نظم‌دهنده بروید.

حتی خودتان می‌توانید با موادی مثل مقوا و چوب تقسیم‌کننده درست کنید و در کشوهایتان بگذارید. با این کار هم نظم بیشتری به کمدهایتان می‌دهید و هم لباس ها بهتر و بیشتر عمر می‌کنند. به این نکته توجه کنید که لباس زیر اعضای خانواده باید جدا از هم باشد.

استفاده از این تقسیم‌کننده‌ها می‌تواند این جداسازی را هم انجام بدهد. انتقال میکروب از لباس زیر به سایر لباس‌ها می‌تواند باعث بروز مشکل در سلامتی تمام اعضای خانواده شود.

 

شست و شوی مخصوص سوتین ها در ماشین لباسشویی

شستن سوتین به خاطر فرم دوخت آن با سایر لباس ها متفاوت است. اگر آن‌ها را با دست می‌شویید که هیچ، اما اگر خواستید سوتین ها را در ماشین لباسشویی بیندازید حتما مراحل زیر را رعایت کنید:

1- گیره ها را ببندید.

2- سوتین ها را در یک کیسه قرار بدهید بعد در لباسشویی بیندازید. این کار از گیر کردن آن‌ها به لباس‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

3- از دمای ملایم و دور کند استفاده کنید.

4- حواستان به ترکیب رنگی سوتین ها باشد. سوتین سفید را با سوتین قرمز هم زمان نشویید!

5- اگر مجبور بودید لباس های زیر را با سایر لباس ها بشویید، حتی الامکان سراغ لباس های سبک مثل جوراب، تیشرت و عمده لباس های خانگی بروید.

6- موقع پهن کردن سوتین ها توجه کنید طوری آویزان شوند که فرمشان تغییر نکند. مخصوصا در رابطه با سوتین های اسفنجی و ابری این مدل از تغییرات فرم باعث غیر قابل استفاده شدن لباس می‌شود.

 

 

ارسال دیدگاه

ما در بازرگانی ایران برا به دلیل داشتن سابقه طولانی و همکاری با برند های مطرح ایرانی و خارجی و داشتن قرارداد با آن ها بهترین و جدید ترین اجناس را با تنوع بالا و رنگ بندی متنوع موجود داریم.

شما عزیزان میتوانید با ما تماس بگیرید و به صورت رایگان بهترین مشاوره هارا بگیرید. همچنین برای راحتی شما عزیزان پرداخت به صورت نقدی و چکی است و همچنین قیمت ها تماما قیمت خود تولیدی و ارزان ترین حالت ممکن است.