لباس زیر به عنوان نزدیک‌ترین جسم خارجی به بدن ما اهمیت زیادی در بهداشت فردی دارد. چرا که هم ارتباط مستقیم با پوست بدن ما داشته و هم مناطق حساس‌تری از بدن را می‌پوشاند. توجه به بهداشت لباس زیر به معنای تلاش برای داشتن یک بدن و زندگی سالم است. جلوگیری از بروز مشکلات پوستی و عفونی مخصوصا در ناحیه تناسلی از عمده اثرات دادن اهمیت به لباس زیر و رعایت بهداشت فردی است. توجه داشته باشید که این امر هم بر سلامت شما و هم بر سلامت خانواده‌تان تاثیر مستقیم دارد. در این مقاله اهمیت لباس زیر در بهداشت فردی را مدنظر قرار داده و نکات موثر بر آن را بررسی می‌کنیم.

 

چرا بهداشت لباس زیر انقدر مهم است؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، لباس زیر ارتباط مستقیم و طولانی با بدن ما دارد. هم خانم‌ها و هم آقایان برای حفظ سلامت بدنشان باید مراقب بهداشت لباس زیر خود باشند. جدا از موارد مربوط به سلامت جسم، رعایت بهداشت فردی و توجه به آن نهایتا حس خوبی در خود فرد ایجاد می‌کند که تاثیر مستقیمی بر اعتماد به نفس، ارتباطات و آرامش روانی و .... نیز دارد. اهمیت لباس زیر در بهداشت فردی خانم‌ها کمی بیشتر است. چرا که خطر ایجاد عفونت در اندام تناسلی آن‌ها بیشتر بوده و آمار ابتلا به این مشکلات نیز در بانوان چند برابر است. اما نهایتا نکات مربوط به اهمیت لباس زیر در بهداشت فردی هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان یک شیوه را دنبال می‌کنند. این نکات به شرح زیر هستند:

 

جنس مناسب لباس زیر

هیچ متریالی برای لباس زیر مرغوب‌تر از نخ و پنبه نیست. در مقالات قبل هم به این نکته اشاره کردیم که لباس زیر نخی به خاطر این که هم رطوبت را تا حد متعادلی جذب می‌کند و هم مشکلی برای تبخیر آن و عبور جریان هوا ندارد، بهترین جنسی است که هم شورت و هم سوتین ها را می‌توان از آن تهیه کرد. مراکز فروش لباس زیر عمده هم بیشترین آمار فروش را در محصولات با همین جنس دارند.

 

تعویض روزانه و به موقع لباس زیر

نکته دیگری که باعث اهمیت لباس زیر در بهداشت فردی می‌شود، تعویض روزانه لباس زیر است. افراد زیادی لباس زیر خود را در هر نوبت حمام تعویض می‌کنند. اما برای تامین بهداشت بدن، بهتر است این تعویض روزانه باشد. البته خانم‌ها می‌توانند از انواع پدهای روزانه هم استفاده کنند، اما اگر رطوبت و ترشحات اندام تناسلی زیاد است بهتر است مثلا روزی 2 بار لواس زیرشان را عوض کنند. نهایتا تعویض روزانه یا حتی در صورت نیاز بالای یک بار در روز، از کلیدهای اصلی در رعایت بهداشت فردی و بهداشت لباس زیر است.

 

سایز و مدل مناسب لباس زیر

نکته دیگری که اهمیت به آن به مثابه اهمیت لباس زیر در بهداشت فردی است، توجه به سایز و مدل لباس است. پوشیدن لباس زیر تنگ میزان تعریق و ترشح را بیشتر می‌کند. حالا این تنگ بودن چه به خاطر کوچک بودن سایز باشد و چه به خاطر مدل نامناسب. همچنین بزرگ بودن لباس زیر هم باعث جمع شدن پارچه هم در ناحیه تناسلی و هم در ناحیه زیر بغل (برای سوتین) می‌شود و این مورد نیز باعث بروز مشکل در جذب و تبخیر رطوبت می‌شود. استفاده از لباس زیر با سایز و مدل نامناسب طی مدت طولانی آسیب‌های دیگری مثل درد در ناحیه کتف، گردن، کمر و حتی ناحیه تناسلی می‌شود. بنابراین خرید لباس زیر عمده با جنس، سایز و مدل مناسب را اولویت خود قرار دهید و بعد سراغ مدل های فانتزی و خاص بروید. توجه داشته باشید که پوشیدن سوتین های تنگ می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند و حتی به ستون فقرات نیز آسیب جدی بزند.

 

خرید سالانه لباس زیر

عمر مفید یک لباس زیر با استفاده روزانه کمتر از یک سال است. پس علاوه بر تعویض روزانه لباس زیر، لازم است سالی یک یا دو مرتبه سراغ تهیه لباس زیر عمده بروید.

 

شست و شوی اصولی و درست

شست و شوی صحیح و کامل لباس زیر قدم بعدی اهمیت آن در بهداشت فردی است. در رابطه با شست و شوی لباس زیر موارد زیر را باید رعایت کنید:

1- لباس زیر را جدا از سایر لباس ها و ترجیحا با دست بشویید. لباس زیر هر فرد باید جدا از لباس سایر افراد خانواده شسته شود. برای صرفه جویی در مصرف برق، بهتر است هر کس با دست لباس زیر خودش را بشوید. رعایت این نکته از ابتلای تمام اعضا به بیماری های پوستی و عفونی و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

2- از شوینده‌های ملایم مثل انواع صابون آنتی باکتریال استفاده کنید. سایر شوینده‌ها در صورتی که در لباس بمانند مشکلاتی از قبیل سوزش، خارش، التهاب و انواع آلرژی پوستی می‌شوند.

3- برای شستن لباس زیر از آب ولرم استفاده کنید. می‌توانید لباس های زیر را هر چند وقت یک بار در محلول آب و مواد ضد عفونی کننده قرار دهید و بعد آبکشی کنید.

4- لباس زیر را هرگز با لباس های یک فرد بیمار نشویید. ان شاء الله که همیشه حال خودتان و عزیزانتان خوب باشد، اما اگر یکی از اعضای خانواده بیمار شد، هرگز لباس زیر او را با لباس زیر (کلا لباس ها) سایر اعضای خانواده همزمان نشویید. چرا که عمده افراد هنگام بیماری و در اصر ضعف بدنی، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار می‌گیرند.

5- ضدعفونی کردن با آفتاب را فراموش نکنید. از دیگر نکات مهم در بحث اهمیت لباس زیر در بهداشت فردی، ضد عفونی کردن لباس زیر بعد از شسته شدن است. بهتر است هم برای خشک کردن و هم برای ضدعفونی کردن لباس های زیر آن‌ها را در برابر نور خورشید پهن کنید.  

6- لباس زیر کودکان را جدا از لباس زیر سایر اعضای خانواده بشویید. چرا که احتمال آلودگی آن به مدفوع و ادرار بیشتر است و برای جلوگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده به مشکلات و رعایت بهداشت، لازم است لباس زیر کودکان جدا شسته و خشک شود.

 

جمع‌بندی

اهمیت لباس زیر در بهداشت فردی بسیار زیاد است؛ شاید حتی در درجه اول اهمیت قرار بگیرد. این اهمیت ناشی از نزدیکی بدن به لباس زیر و حساسیت آن در برابر عوامل مختلف بوده و به طور عمده هم آقایان و هم بانوان را به رعایت اصول بهداشتی مربوط به لباس زیر ملزم می‌کند. رعایت مواردی که در این مقاله ذکر شد به شما برای رعایت بهداشت فردی و نهایتا داشتن جسم و روانی سالم‌تر کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

ما در بازرگانی ایران برا به دلیل داشتن سابقه طولانی و همکاری با برند های مطرح ایرانی و خارجی و داشتن قرارداد با آن ها بهترین و جدید ترین اجناس را با تنوع بالا و رنگ بندی متنوع موجود داریم.

شما عزیزان میتوانید با ما تماس بگیرید و به صورت رایگان بهترین مشاوره هارا بگیرید. همچنین برای راحتی شما عزیزان پرداخت به صورت نقدی و چکی است و همچنین قیمت ها تماما قیمت خود تولیدی و ارزان ترین حالت ممکن است.